Torsdag d. 24. januar kl. 20.00
Koncertsalen på Konservatoriet
(Kirkegade 61 i Esbjerg)
Se YouTube video med Marilyn Mazur
Marilyn Mazur og Jan Garbarek. Så behøver man ikke at skrive mere…
De
to verdensstjerner har valgt, at en af de blot tre koncerter, som
spilles i Danmark skal afvikles i samarbejde med Jazz Esbjerg og VMK!
Anledningen til det fornemme besøg er udgivelsen af Marilyn’s længe
ventede solo-CD, Elixir. Musikken er en blanding af perkussion soloer
og duetter med saxofonisten Jan Garbarek. Med sig har de også den
norske guitarist Eivind Aarset.
Marilyn Mazur’s stil er
poetisk og mangefarvet groovebaseret musik fuld af energisk og
dramatisk spilleglæde. Hun nyder når musikken skifter mellem at være
telepatisk følsom og voldsom og kraftfuld, og bag sit slagtøj spinder
hun et væveri af smukke klange og mystiske grooves. Det er intens og
nærværdig musik, hvor kommunikationen og øjeblikkets inspiration er
afgørende for hvilken retning musikken går.
MM har altid været en
ener i dansk musikliv. Hendes egen musik lader sig ikke rubricere
entydigt, og hun har sagt om den: “Jeg har efterhånden opgivet at kalde
min musik noget som helst. ’Malende musik’ er det mest
karakteristiske.” I sin udvikling har hun været åben for mange impulser
og spillet i mange sammenhænge, men hun har været tættest knyttet til
jazztraditionen.
I 1985 startede MMs internationale løbebane. Hendes
medvirken i komponisten Palle Mikkelborgs suite Aura med den
amerikanske trompetist Miles Davis førte til deltagelse i flere af
Davis’ internationale turnéer, og hun engageredes også af de
amerikanske orkesterledere Gill Evans og Wayne Shorter.
I de senere
år har hun i stigende grad benyttet både det traditionelle trommesæt og
et stort arsenal af bækkener, håndtrommer og mindre metalliske
slaginstrumenter. Særlig siden tiden med Davis har hendes slagtøjsspil
været præget af et drive og en præcision, som man ikke har set mage
til, ej heller internationalt. Hendes kompositioner har ofte karakter
af akvarelagtige skitser, der har afspejlet hendes interesse for etnisk
musik og for drømmeagtige og naturgroede stemninger
MM har modtaget
flere jazzpriser, bl.a. Ben Webster-Prisen i 1983. Tre gange i perioden
1989-95 blev hun af amerikanske musikkritikere i det ansete tidsskrift
Down Beat udpeget som et percussionstalent, der fortjente bred
anerkendelse. I 1990 blev hun tildelt Statens Kunstfonds treårige
arbejdslegat.
Jan Garbarek er en norsk jazzmusiker,
der spiller på en række forskellige instrumenter, men har
sopransaxofonen som sit hovedinstrument. Han opfattes af mange som det
mest udprægede eksempel på det, der kaldes en nordisk tone.
Garbarek
opnåede verdensberømmelse for sin medvirken i Keith Jarretts europæiske
kvartet. Derefter begyndte han at gøre sig bemærket på egen hånd.
Foruden sin let genkendelige personlige klang er han også kendt for at
have inddraget inspiration fra mange forskellige musikalske stilarter i
sin musik.
Jan Garbarek's lette tone og liberale brug af
breaks og lange toner, har fanget et stort publikum, og resulteret i en
lang række udgivelser på det internationale pladeselskab ECM
Blandt
de mange musikere, som Garbarek har spillet sammen med, kan nævnes:
Mari Boine, Rainer Brüninghaus, Don Cherry, Chick Corea, Charlie Haden,
Hilliard Ensemble, Zakir Hussain, Keith Jarrett, Manu Katché, Gary
Peacock, Miroslav Vitous og Eberhard Weber
En